آموزش

انواع نخ در فرش ماشینی

انواع نخ در فرش ماشینی
با گستردگی بازار فرش های ماشینی ، انتخاب بهترین فرش کار بسی دشوار شده است . شرکت های مختلفی فرش ماشینی را تولید می کنند ولی قطعا فرش ماشینی کاشان از به روزترین و بهترین فرش های ماشینی جهان می باشد .
بهترین فرش های ماشینی از نظر جنس نخ خاب ، جنس نخ تار و پود و تعداد تراکم طولی و عرضی هم چنین طرح و نقش سنجیده می شوند . معمولا بهترین قالی های ماشینی کاشان با الیاف درجه یک تولید می شوند .
فرش های ماشینی از لحاظ نخ انواع گوناگونی دارند . فرش های ماشینی اکریلیک ، فرش ماشینی پلی استر ، فرش ماشینی پروپلین و فرش ماشینی بی اس اف از انواع قالی ماشینی هستند که با نخ خاب متفاوت و ویژگی های خاص بافته می شوند .
فرش های ماشینی پلی استر بسیار ارزانتر از قالی ماشینی اکریلیک هستند و به دلیل کیفیت پایین الیاف عمر کمتری دارند . فرش ماشینی پلی استر زودتر کثیف می شود و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند و به همین علت برای مکان های کم رفت و امد به کار می رود . این قالی ها درخشندگی و رنگ پذیری بسیار بالایی دارند و در زمان کوتاهی خشک می شوند .
قالی های ماشینی پلی پروپلین کمترین میزان رطوبت را به خود جذب می کنند و شست و شوی راحتی دارند . نرمی و لطافت این قالی های ماشینی به مرور زمان از بین می رود . این فرش های ماشینی در صورتی که کثیف شوند به سختی پاک شده و در اثر شست و شو نرمی خود را از دست می دهند .

بهترین نوع نخ فرش ماشینی
قالی های اکریلیک
از بهترین فرش های ماشینی بازار از لحاظ کیفیت و زیبایی هستند . نخ تار فرش های اکریلیک از مخلوط پنبه و پلی استر است و این دو نوع الیاف در زیبایی و دوام فرش های اکریلیک بسیار موثر هستند . نخ پود قالی تمام اکریلیک از جنس صد در صد پنبه می باشد . الیاف پنبه از عوامل مهم در تعیین عمر فرش می باشند .

خصوصیات بهترین فرش ماشینی از نظر نخ
فرش ماشینی اکریلیک از طول عمر بیشتری برخوردار بوده و در مدت زمان طولانی نرمی و لطافت خود را از دست نمی دهد .
از لحاظ آبرفتگی و کوتاه شدن ، فرش های اکریلیک تغییر بسیار کمی داشته و به هیچ وجه کج و یا کوتاه نمی شوند .
فرش های اکریلیک با قرار گرفتن در معرض نور های مستقیم هیچ گونه تغییری نداشته و زیبای خود را حفظ می کنند .
قالی های ماشینی اکریلیک در برابر گرما مقاومت بسیار زیادی دارند و دچار سوختگی و فرو رفتگی نمی شوند .
قالی ماشینی اکریلیک که از بهترین فرش های ماشینی است به مرور زمان دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شود .
فرش های اکریلیک ماشینی در طی سالیان سال زیبایی خود را حفظ کرده و دچار سایش و تغییر حالت نمی شوند .
قالی ماشینی با نخ خاب اکریلیک قابلیت شست و شو های مکرر را دارد و حالت اولیه خود را از دشت نمی دهد .
فرش ماشینی اکریلیک در مقابله با بید و روغن و مواد شیمیایی و خراشیده شدن بسیار مقام است .
رطوبت در قالی های اکریلیک به سرعت جذب و دفع می شود و باکتری و بوی نامطبوع در ان به جای نمی ماند .
نخ اکریلیک از بهترین الیاف فرش ماشینی در دنیا می باشد که با فرایند هیت ست بدون پرزدهی می شود و پس از گذشت زمان سفت و زبر نمی شود . الیاف اکریلیک خاصیت ارتجاعی زیادی دارند و راحت تر تمیز می شوند . عملیات هیت ست کیفیت و ماندگاری الیاف اکریلیک را افزایش داده و پاخور فرش را نرم تر و راحت تر می کند . این الیاف مصنوعی بسیار سبک بوده و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی از خود نشان می دهند . فرش های اکریلیک هیت ست از بهترین قالی های کاشان هستند .
قیمت فرش های اکریلیک به دلیل کیفیت نخ خاب بالاتر از دیگر قالی های ماشینی است . وجود تمامی خاصیت ها در الیاف اکریلیک دلیلی بر مرغوب بودن و درجه یک بودن فرش اکریلیک است .
جنس نخ خاب مهمترین عامل در تعیین کیفیت هر فرش ماشینی محسوب می شود . پس بهترین فرش ماشینی از نظر نخ ، فرشی است که با نخ خاب صد در صد اکریلیک بافته شده باشد .

برای تشخیص فرش ماشینی با بهترین نوع الیاف یعنی اکریلیک می توان به نرمی و بوی فرش و همچنین شفافیت فرش توجه نمود . فرش ماشینی که با الیاف اکریلیک با کیفیت بافته شده باشد بوی مواد پلاستیکی و نفتی نمی دهد و رنگ های شادی دارد  بهترین فرش ماشینی از نظر نخ ، فرش های اکریلیک المانی هستند . فرش ماشینی اکریلیک از لحاظ جنس و ظاهر شبیه ترین نوع نخ به نخ پشم می باشند . این محصولات نسبت به الیاف پشمی مستحکم تر و ارزانتر هستند و بهتر از این الیاف عمل می کنند .
تراکم از دیگر شاخصه ها در قالی ماشینی می باشد که در کنار نخ خاب در کیفیت فرش تاثیرگذار است . بهترین فرش های ماشینی کاشان در دسته های فرش 700 شانه  فرش 700 شانه ، فرش 1000 شانه  ، فرش 1200 شانه و فرش 1500 شانه تولید و عرضه می گردند .
ویژگی های چون شانه و تراکم و جنس نخ خاب از مهمترین گزینه ها برای انتخاب بهترین فرش ماشینی می باشند . امروزه بهترین فرش های ماشینی با شانه و تراکم های متفاوت و نخ مرغوب اکریلیک درکارخانجات فرش کاشان بافته می شوند . یک فرش ماشینی وقتی با الیاف نخ خاب درجه یک و شانه و تراکم مشخص بافته شود به فرش دستباف شبیه تر می شود .
بهترین فرش های ماشینی کاشان
با دو نوع تراکم عرضی و تراکم طولی تولید می شوند . فرش هایی که مقددار تراکم عرضی بیشتری دارند ریز بافت تر و شلوغتر بوده و چنان چه تراکم طولی بالاتری داشته باشند سفت تر و سنگین تر خواهند بود
شانه و تراکم ، زیبایی و ظرافت و همچنین دوام فرش را تضمین می کنند . در بافت تمامی فرش های درجه یک کاشان از الیاف اکریلیک استفاده می شود که علاوه بر زیبایی باعث دوام و استحکام فرش شود .فرش های کاشان با نخ اکریلیک از باکیفیت ترین فرش های بازار هستند .

کلنیک نساجی تکنوتکس

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *