آموزش, مجله تکنوتکس

دستگاه های تولید فرش ماشینی

carpet-machine.jpg

بیشتر فرش های ماشینی موجود در بازار فرش ایران ، توسط جدیدترین دستگاه های شرکت شونهر آلمان و شرکت وندویل بلژیک بافته می شوند که این دو شرکت جزء بهترین تولید کنندگان دستگاه های قالی بافی وبهترین ماشین آلات فرش ماشینی در جهان هستند .
همانطور که می دانید فرش بافته شده توسط دستگاه فرش بافی شونهر ( فرش شونهر ) از مرغوبیت بالایی برخوردار است و بیشتر افراد در خرید فرش ماشینی سراغ فرش شونهر می روند . در این مقاله شما عزیزان را بابهترین دستگاه های بافندگی و ماشین های بافت فرش و همچنین انواع دستگاه های تولید فرش آشنا می کنیم . با ادامه مطالب همراه شوید.
آلمان و بلژیک با دو برند شونهر و وندِویل دو کشور اصلی تولیدکننده ماشین آلات فرش بافی در دنیا می باشند . بیشتر ماشین‌آلاتی که برای تولید فرش ماشینی در ایران به کار می‌روند ، جزء برترین های دنیا هستند و برای تولید فرش درجه یک فعالیت دارند . ایرانیان با وارد کردن تکنولوژی روز دنیا سعی در تولید بهترین فرش ماشینی دارند . ماشین‌های بافت 1200شانه در ایران را هیچ کشور دیگری استفاده نمی‌کند و ایرانیان در این زمینه بسیار پیشرفته هستند . حتی بلژیک که از معروف ترین تولیدکنندگان فرش ماشینی به شمار می‌رود ، از دستگاه‌های پیشرفته خود به اندازه ایرانیان استفاده نمی‌کند.

ماشین آلات بافندگی

با وجود تنها دو کمپانی که در زمینه تولید ماشین های فرش بافی فعالیت دارند ، اکثر ماشین آلات فرش بافی در کشورهای ایران ، ترکیه ، چین و مصر به فروش می رود . به جز تلاش هایی که در ترکیه صورت گرفت و متوقف ماند، تاکنون هیچ کدام از کشورهای یاد شده اقدام به ساخت دستگاه های تولید فرش نکرده اند . البته کشور ایران در زمینه تولید قطعات ماشین آلات فرش و ژاکارد های الکترونیک پیشگام بوده ، اما هنوز با ساخت یک ماشین فرش بافی فاصله فراوان دارند . خوب است بدانید از دهه هفتاد به بعد در ایران شرکت هایی با هدف طراحی و تولید قطعات صنعتی و ماشین آلات مدرن بافندگی تاسیس شدند و با بکارگیری کارشناسان مجرب و طراحان حرفه ای در بخش تولید قطعات و توانسته اند در جهت خودکفایی صنعتی کشور در این زمینه گام بردارند . البته اخبار رسیده حاکی از آن است که در نمایشگاه ایتمای مونیخ ۲۰۰۷ یکی دو شرکت قوی ماشین سازی از چین ، فرانسه و ایتالیا نیز قصد ورود به این عرصه را دارند.
ورود دستگاه هاي بافت فرش هاي 1000 و 1200 شانه به صنعت فرش ماشيني با خروج حجم زيادي ارز از کشور همراه است اما از آن ناگريزيم؛ چراکه حيات صنعت به تغيير و پيش رفتن همزمان با تحولات و نوسازي وابسته است . گفته مي شود تنها ايرانيان به خريد ماشين آلات 1000 و 1200 شانه گرايش دارند و ترک ها ، عربستان و مصر همچنان بر شانه هاي پايين تر تمرکز کرده اند . سفارش ايران براي ساخت اين ماشين آلات صنعت نساجي را  از نظر فني به اوج مي برد و زماني که اوج رسيد ديگر در همان مرتبه مي ايستد و از آنجا  براي ما سودآوري خواهد داشت  و اين براي صنعت فرش هم اتفاق مثبتي ست. ما  صنعت فرش را بومي کرده ايم؛ گرايش ما به استفاده از فرش هاي ريزبافت  با رنگ هاي متنوع باعث شده  آن ها دستگاه هايي متناسب با نياز ما طراحي کنند. در حقيقت ما به آن مي گوييم چه بسازيد … اين اتفاق مثبتي براي فرش ماشيني ايران است؛ البته ابعاد منفي هم دارد و آن خروج ارز از کشور و استهلاک ماشين آلات است.
وندویل یا Van de Wiele نام شرکتی است که در سال ۱۸۸۰ در بلژیک تاسیس شد. این شرکت در زمینه‌ی تولید ماشین‌آلات و خط تولید انواع تولیدات نساجی از جمله فرش ماشینی فعالیت می‌کند.
نام وندویل در ایران به دلیل استفاده‌ی بسیاری از شرکت‌های ایرانی از ماشین‌آلات این شرکت برای تولید فرش ماشینی شناخته شده است. هدف از طراحی دستگاه فرش ماشینی HCPX2 برای تولید فرش ماشینی با کیفیت بالا و بافتی شبیه فرش دستبافت ایرانی یاهمان دستبافت گونه  hand look توسط شرکت وندویل می باشد.

تولید فرش ماشینی

کمپانی شونهر طی یک دهه گذشته در حال توسعه بازار خود در ایران بوده و به خوبی توانسته سهم خود را در این بازار افزایش دهد. بنا به نظر تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران ، ماشین آلات شونهر به لحاظ تنوع بافت زمینه، سرعت تولید و اتوماسیون نسبت به ماشین آلات مشابه برتری محسوسی دارند و توانسته اند متناسب با نیاز بازار نسبت به ارتقای کیفی محصولات خود اقدامات موثری انجام داده و در این زمینه پیشگام باشند.
ارائه ریزبافت ترین و نفیس ترین فرش ماشینی 1200 شانه با ماشین Alpha 500 XHDC شونهر . لازم به ذکر است که شونهر فقط ماشین بافندگی برای سیستم FACE TO FACE می سازد. شرکت شونهر بعد از آلفا 300 اقدام به ساخت ماشین آلفا 320، 360 و 400 کرد که به مراتب سیستمی پیشرفته تر نسبت به نوع قبلی بود. این سیر صعودی در ارتقای ماشین آلات بافت متناسب با نیاز بازار از سیاست های اصلی این شرکت بوده و اخیرا آخرین نمونه از یک سیستم پیچیده بافت را با عنوان ماشین XHDC را در معرض ارائه در بازار قرار داده است. این ماشین آلفا 500 قادر به بافت ریزبافت ترین فرش دنیا در حال حاضر می باشد.
از دیگر دستگاههای مورد کاربرد در این صنعت دستگاه  ADR دستگاهی با عرض 4 متر می باشد ، که بیشتر برای گلیم یا فریزبافی به کار می رود . به دلیل ضعیف بودن دستگاه نمی توان فرش با تراکم بالا رابا آن بافت. انواع دستگاه های 700 خارجی با نامهای HCP1 برای 8 رنگ ، HCP2 برای 10 رنگ ،HLX،CRP،CRX1,2،CRT و… می باشند که در کل از نظر کیفیت بافت با همدیگر فرق دارند . HCPها تولیدات دستبافت گونه هستند و CRX کریستال و 1500.

دستگاه قالی بافی در کارخانه

دیگر دستگاه های ماشینی 400 شانه گلیم بافی UCL واندویل و CLP 320 شانه؛ 340 شانه فریز بافی RCI و فریز ابریشم 400 شانه یا فرش گلیم و فرش گلیم متالیک دارUCL واندویل؛ 280 شانه شگی بافی و 500 شانه شنل ؛ CTM شونهر برای تولید شنل (مدرن برجسته) می باشند.
کلینک نساجی تکنوتکس

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *