اخبار نساجی داخلی, مجله تکنوتکس

آیا کاشان می تواند میزبان نمایشگاه فرش ماشینی باشد؟

کاشان شهر سوغات و صنایع دستی، غذاها و شیرینی‌های خوشمزه و البته شهر گل و گلاب و فرش است.

این شهر با ۷۰۰۰ سال قدمت شهرنشینی به عنوان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران شناخته می شود و مشهور به دارالمومنین است و شاید کسی از اهالی صنعت فرش ماشینی و صنایع وابسته وجود نداشته باشد که تا به حال از زیبایی‌ها و امکانات این شهر دلنشین و مردمان خونگرم‌اش بازدید نکرده و یا سری نزده باشد.

در این مقاله قصد داریم به بحثی که اخیرا در مورد امکان جابه جایی و انتقال نمایشگاه فرش ماشینی تهران به شهر کاشان صورت گرفته بپردازیم و آنرا از جنبه های مختلف بررسی کنیم.

از آنجایی که برخی دوستان و فعالان این صنعت تنها به دنبال گروه بندی و یارکشی بر سر این مساله هستند این نکته را خاطر نشان می کنیم که احتمالا این مقاله را نیز به نفع خود ضبط یا نقض می کنند اما قطعا این مقاله و بررسی‌ها نه برای حمایت از جریان خاصی است و نه بر علیه آن؛ بلکه تنها می‌خواهیم با کنار هم گذاشتن واقعیت‌ها به حل راحت‌تر این پازل کمک کنیم.

از همین جا نیز از تمامی فعالان صنعت فرش ماشینی ایران که در این موضوع نظر و سخنی دارند دعوت می‌کنیم تا نظرات و یادداشت‌های خود را از طریق راه‌های ارتباطی مجله برای ما ارسال کنند تا در مقالات و گزارش‌های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

قازی انتپ توانست چرا ما نتوانیم؟

شاید مهم‌ترین نیروی محرکه برای خلق و پر و بال گرفتن ایده انتقال نمایشگاه تهران به کاشان، نمایشگاه قدرتمند و خوب دموتکس ق ازیانتپ باشد.

این نمایشگاه که در ابتدا دو دوره با نام دموتکس استانبول برگزار شد به دلیل عدم موفقیت به ق ازیانتپ آمد و تا به حال شش دوره موفق را برگزار کرده است و به قطبی در منطقه در بخش تجارت و صادارات فرش ماشینی تبدیل شده است.

حضور هرساله تعدادی از شرکت های کاشانی در این نمایشگاه و دیدن جلال و شکوه آن مقدمه ای شد برای انتقال این ایده به ایران که نمایشگاه تهران را به قلب تولید فرش ماشینی ایران یعنی کاشان ببریم.

مساله انتقال نمایشگاه به کاشان چند سالی است که مطرح شده و زمانی به اوج تنش و سر و صدای خود رسید که مدتی قبل از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی و موکت تهران نامه ای از طرف اتاق بازرگانی و صنایع کاشان که تصویر انرا در زیر می بینید مبنی بر دستور قطعی برای توقف برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی در تهران و ادامه فعالیت ان در کاشان منتشر شد و نماینده محترم مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی و رییس اتاق بازرگانی کاشان به صراحت در مورد انجام ان صحبت کردند.

چرا کاشان شایسته میزبانی نمایشگاه فرش ماشینی است ؟

قطعا بر کسی پوشیده نیست که صنعت فرش ماشینی در ایران با نام کاشان معنی می شود و بیش از ۸۰ درصد تولید و تمرکز این صنعت رو به رشد و فعال در کاشان و آران و بیدگل متمرکز است. دلایل بسیاری برای شایستگی کاشان برای این میزبانی وجود دارد:

– وجود بیش از ۷۰۰ واحد فرش بافی در کاشان

– صادرات حدود ۳۰۰ میلیون دلاری فرش ماشینی

– میزبانی اغلب سرمایه گذاری های جدید در فرش ماشینی

– تامین بخش اعظم نیاز کشور به فرش ماشینی

– وجود بسترهای بی نظیر در صنایع وابسته فرش ماشینی مانند تولید نخ و تکمیل فرش

– دومین تولید کننده بزرگ فرش ماشینی جهان پس از شهر قازیانتپ ترکیه

– سابقه طولانی و قدمت صنعت نساجی و بافت فرش در کاشان

– جاذبه های توریستی کاشان و قدمت و تاریخ بی نظیر

همه این موارد دلیلی قطعی بر شایستگی شهر کاشان برای میزبانی نمایشگاه فرش ماشینی است و شاید بتوان ساعتها در مورد این نقط قوت صحبت کرد اما آنچه علامت سوال بزرگی را در ذهن همه به وجود می آورد بحث زیر ساخت های موجود در کاشان است که این شهر در این بخش زمین گیر می کند. در واقع مانند ماشینی است که همه چیز دارد به جز چهار چرخ!

متاسفانه در کشور نه تنها در شهر کاشان بلکه در بسیاری از مناطق امکانات و زیر ساخت های لازم در تمامی زمینه ها و به ویژه در بخش صنعت و تجارت به وجود نیامده است و این باعث هدر رفتن بسیاری از پتانسیل های موجود در شهر ها و شهرستان های کوچک می شود که قابلیت های بزرگی دارند.

در اینجا قصد داریم نکاتی که بحث برگزاری نمایشگاه در کاشان را می تواند تحت تاثیر قرار دهد بیشتر اشاره کنیم.

هتل و اسکان مسافران داخلی و خارجی

یکی از مهمترین چالش ها برای برگزاری هر نمایشگاهی و در هر نقطه ای از جهان میزبانی شایسته از تعداد زیاد بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است که در طول نمایشگاه به شهر مقصد سفر می کنند.

از انجایی که طیف افرادی که از نمایشگاه ها بازدید می کنند را اغلب مدیران رده بالا ، کارمندان ارشد و صاحبان کسب و کار تشکیل می دهند می توان گفت برگزار کننده بیشتر با طبقه متوسط به بالا و مرفه جامعه در تماس است و باید میزبانی شایسته ای در سطح آنها نیز انجام دهد.

در مورد نمایشگاه فرش ماشینی ، شهر کاشان باید بتواند علاوه بر بازدیدکنندگان داخلی از تعداد بسیار زیادی از بازدیدکنندگان خارجی و تجار بین المللی و هیات های خریدار نیز میزبانی کند. و این خود می تواند یک چالش بزرگ برای کاشان باشد. در حال حاضر تهران از این لحاظ امکانات بهتری دارد.

آیا اصولا مقایسه کاشان و قازی انتپ درست است؟

نمی دانم تا به حال به قازیانتپ و یا سایر شهرهای نمایشگاهی جهان مانند دبی ، استانبول، فرانکفورت، شانگهای و … سفر کرده اید یا نه و یا به طور خاص مقایسه ای بین این دو قطب فرش ماشینی جهان انجام داده اید یا خیر.

ما در این بخش قصد مقایسه کاشان با قازیانتپ و یا هیچ شهر دیگری را نداریم چرا که هر شخص معیارهای مختلفی برای خود دارد و گاها تعصبات و یا عدم آگاهی و اشراف به مسایل درگیری هایی را ایجاد می کند.

ما تنها قصد داریم اطلاعاتی را در مورد زیر ساخت ها در اختیار شما قرار دهیم تا هر فردی با معیار و مقیاس خود که امیدواریم به معیار و مقیاس استاندارد نزدیک باشد نتیجه گیری کند.

یکی از مواردی که همواره گریبان گیر ما در سطوح مختلف تصمیم گیری در کشور بوده و هست تعصبات ، ندیدن واقعیت ها و دور شدن از استانداردهاست. معمولا در بحث مقایسه همیشه درگیر این بحث هستیم.

وقتی چیزی به نفعمان باشد می گوییم همه جای دنیا این چنین است یا کدام کشور دنیا را سراغ دارید که … اما وقتی نخواهیم مساله ای را قبول کنیم می گوییم کجای ما شبیه کشورهای دیگر است که این باشد…! در واقع همه ما در این برزخ قرار داریم که بالاخره باید شبیه جاهای دیگر دنیا باشیم یا نباشیم. به هر حال …

در قازی انتپ چه خبر است؟

در قازيان تپ، طبق ليست موجود در وب سايت معتبر تريپ ادوايزر بالغ بر ٦٠ هتل چهار و پنج ستاره بین المللی وجود دارد كه مي توان در بين آنها نام بهترين هتل هاي زنجيره اي جهان مانند هتل ديوان ، هتل ايبيس ، نووتل ، هاليدي اين ، ددمان و هيلتون را مشاهده كرد.

فرودگاه قازيان تپ نيز در سال ١٩٧٦ تاسيس شده در سال ١٩٩٨ طرح توسعه آن اجرا شده است. از سال ٢٠٠٦ ميلادي به درجه فرودگاه بين المللي ارتقا يافته است.

اين فرودگاه طبق آمارهاي سايت ويكي پديا با جابجايي بيش از ٢.٦ ميليون مسافر در سال دهمين فرودگاه پرترافيك تركيه است.

قازیان تپ در سال ۲۰۱۸ میزبان حدود ۱.۵ میلیون توریست داخلی و خارجی بوده و برای سال ۲۰۱۹ برای میزبانی از دو میلیون توریست برنامه ریزی شده است.

واقعیاتی در مورد مسیر نمایشگاه دموتکس قازیان تپ که شاید ندانید!

نمايشگاهي كه امروز با عنوان نمايشگاه قازيان تپ برگزار مي شود براي اولين بار در سال ٢٠٠٦ توسط شركت بزرگ نمايشگاهي مسه هانوفر (برگزار كننده دموتكس هانوفر)، با عنوان دموتكس دبي و در شهر دبي برگزار شد. اين نمايشگاه از سال ٢٠٠٦ تا سال ٢٠١١ در دبي برگزار شد.

اين نمايشگاه پس از موفقيتي بزرگ در ابتدای کارش تا سال ٢٠٠٩ هرساله شاهد كاهش در تعداد بازديد كنندگان و غرفه گذاران بود به طوري تقريبا در سال ٢٠١١ از غرفه گذاران ترك و بزرگان فرش در منطقه خالي شده بود.

به همين دليل برگزار كنندگان با تغيير نام به دموتكس خاورميانه نمايشگاه را به استانبول منتقل كردند، در همه اين سال ها مجله كهن به عنوان تنها مجله تخصصي ايراني حامي مطبوعاتي نمايشگاه بود و نويسنده از نزديك اين افول و صعود ها را مشاهده کرده است.

در سال هاي ٢٠١٢ و ٢٠١٣ نمايشگاه در استانبول برگزار شد و باز هم به دليل عدم رضايت شركت كنندگان اين نمايشگاه مقصد بعدي خود را قازيان تپ انتخاب كرد تا شايد به شهر روياهاي خود نزديك شود، در سال ٢٠١٤ اين نمايشگاه توانست بازديدكنندگان خوبي را از تركيه و كشورهاي عربي منطقه جذب كند و اين آغازي شد بر موفقيت دموتكس كه اين بار در قازيان تپ برگزار ميشد.

تا به امروز كه ششمين دوره نمايشگاه دموتكس قازيان تپ نيز با رضايت برگزار شد. در واقع شركت مسه هانوفر ورژن خاورميانه اي دموتكس را در قازيان تپ به ثبات رساند.

نكنه جالب اينكه قبل از ورود دموتكس به قازيان تپ نمايشگاه فرش ديگري در قازيان تپ با عنوان “زمين فلور” برگزار ميشد كه پس از ورود دموتكس اين نمايشگاه در دموتكس ادغام شد و از بين رفت.

اخلاق و مالكيت فكري یک رويداد

آنچه در بحث نمایشگاه کاشان قریب به نظر میرسد و مطرح شدن ان از سمت دست اندرکاران و برخی شرکت های کاشانی با هیچ منطقی سازگار نیست این است که اگر هم قرار است نمایشگاهی در کاشان و. با تولی گری اتاق بازرگانی و صنایع کاشان و هر نهاد دیگری برگزار شود چه ارتباطی با نمایشگاه تهران دارد؟ چرا به جای بحث برگزاری از انتقال صحبت به میان می آید؟

همانطور که نمایشگاه شهر آفتاب به رقیبی برای نمایشگاه فرش ماشینی تهران بدل شده کاشان هم می تواند رقیب سوم باشد. اما اینکه نمایشگاه تهران برگزار نشود و همه شرکت ها به اجبار به کاشان بروند چطور و بر أساس چه قانون و منطقی قابل انجام است.

آیا بدون در نظر گرفتن مسایل اخلاقی ، مالکیت فکری ، قانون تجارت و کسب و کار و … می توان اثری را از خالق آن که ۱۱ سال آنرا پیش برده گرفت و به نام خود در جای دیگر ادامه داد؟

بسیاری از موافقان این طرح نمایشگاه قازیانتپ و انتقال آن از استانبول به قلب فرش ماشینی ترکیه را مطرح می کنند غافل از اینکه برگزار کننده دموتکس استانبول و قازیانتپ یک شرکت است و او به جهت عدم نتیجه گیری و عدم استقبال خود به این نتیجه رسیده که این انتقال به صلاح نمایشگاه است.

اما آیا برگزار کننده نمایشگاه فرش ماشینی و نمایشگاه احتمالی در کاشان هم یکی هستند؟ آیا نمایشگاه تهران هرسال ضعیف تر و کوچک تر می شود؟ حتی اگر نمایشگاه تهران بسیار ضعیف برگزار شود چه کسی باید برای انتقال جا و مکان آن تصمیم گیری کند؟‌

سایت برگزاری نمایشگاه

متاسفانه کاشان در حال حاضر فاقد یک سایت نمایشگاهی با استانداردهای بین المللی و حداقل در سطح سایت نمایشگاه های بین المللی تهران و یا نمایشگاه شهر آفتاب است.

سوال اینجاست که شرکت هایی که بر انتقال نمایشگاه به کاشان إصرار می ورزند و هیچ گاه از جا نمایی خود در نمایشگاه تهران راضی نبوده اند چطور خواهند توانست در سایت نمایشگاهی کاشان از برگزاری نمایشگاه رضایت داشته باشند.

آیا این کشمکش ها و اظهار نظرها و بعضا إصرار ورزی های غیر کارشناسی تنها به نمایش قدرت دو طرف بدل شده است؟

آیا می توان با نمایشگاهی که به آبرویی برای صنعت فرش ماشینی ایران و به یک برند نمایشگاهی در خاور میانه بدل شده است چنین نگاهی داشت؟ چقدر از بحث ها و اظهار نظر های مطرح شده برای پیشرفت و اعتلای صنعت فرش ماشینی ایران بوده است و چه میزان از ان منافع گروهی و قدرت نمایی است؟

آیا این جنجال ها و انتقال خواست همه شرکت های فرش است یا تعداد معدودی از شرکت ها که می خواهند عدم حضور خود در نمایشگاه را با تخریب و جنجال جبران کنند؟ آیا اگر طبق آرزوی دیرینه و نافرجام رییس جمهور روحانی بخواهیم در صنعت فرش ماشینی ایران همه پرسی و رفراندومی در مورد برگزاری این نمایشگاه در تهران یا کاشان انجام دهیم اکثریت به کدامیک رای خواهند داد؟

در حاشیه نمایشگاه فرش ماشینی در شهریور ماه امسال نظر بسیاری از مدیران شرکت های فرش ماشینی ایران را در مورد این موضوع جویا شده ایم که به دلیل جلوگیری از طولانی شدن این مقاله از ذکر ان خودداری می کنیم اما می توانید تمامی ویدیو ها و مصاحبه های ما با مدیران برتر فرش ماشینی کشور در این مورد را در وب سایت مجله کهن و یا کانال اینستاگرام ما دنبال نمایید.

آیا مدیریت دولتی بر نمایشگاه فرش ماشینی حاکم می شود؟

یکی از افتخارات صنعت فرش ماشینی این است که کمترین وابستگی را به دولت دارد و یکی از خصوصی ترین بخش های صنعت نساجی ایران است و البته یکی از دلیل پیشرفت آن نیز همین مساله بوده است.

بسیاری از کارشناسان دلیل موفقیت نمایشگاه فرش ماشینی تهران را نیز وجود یک برگزار کننده خصوصی و تفکر و برنامه ربزی بخش خصوصی می دانند.

اما اگر فرض کنیم نمایشگاه تهران از طرق غیر متعارف کنسل و به کاشان منتقل شود به دلیل شرایط ویژه و حساس آن مدیریت دولتی بر ان حاکم خواهد شد و همه می دانیم جایی که دولت در مدیریت کارهای بخش خصوصی ورود کند معمولا نتیجه خوبی حاصل نمی شود و احتمال افت شدید و از بین رفتن جایگاه این برند نمایشگاهی در صنعت فرش ماشینی زیاد است.

آیا محل برگزای نمایشگاه صرفا باید در آن رشته صنعتی پیشرو باشد؟

در دنیا صنعت نمایشگاهی امروزه به یک صنعت پولساز و با گردش مالی بسیار بالا بدل شده است و همه شهرها سعی می کنند از این طریق به رونق اقتصادی شهر و منطقه خود کمک کنند.

اما تعدادی از شهرهای به عنوان شرهای نمایشگاهی جهان شناخته می شوند که به دلیل وجود زیر ساخت های مناسب شهری و گردشگری جزو مهمترین شهرهای نمایشگاهی جهان به شمار می روند که می توان از مهمترین انها به فرانکفورت آلمان، شانگهای چین و در خاور میانه به دبی در امارات متحده عربی و استانبول در ترکیه اشاره کرد.

بررسی این شهر ها مثال های نقض فراوانی برای این مساله است که صرفا شهر میزبان نباید در آن رشته سرآمد باشد و گاها زیر ساخت ها و امکانات می تواند برگ برنده اصلی در صنعت نمایشگاهی باشد.

کلنیک نساجی تکنوتکس

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *