اخبار نساجی داخلی, مجله تکنوتکس

به روز نبودن مشکل صنعت نساجی

مرتضی منصوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت صنعت نساجی در اصفهان افزود: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در راستای جلوگیری از واردات وضعیت صنعت نساجی رو به بهبودی حرکت کرد به گونه‌ای که در ۲۵ سال اخیر وضعیت صنعتی نساجی مطلوب نبود و اکنون می‌توان گفت در این صنعت حرف برای گفتن داریم.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات در صنعت نساجی انگیزه‌ای برای صنعت‌گران باقی نمانده بود که به سمت توسعه و به روز کردن ماشین‌آلات مدرن حرکت کرد و به رقابت بپردازند، ادامه داد: اکنون که قیمت دلار افزایش پیدا کرد و جلوی واردات گرفته شد وضعیت نساجی مطلوب شده است به شرط آن که دیگر دولت اجازه واردات را ندهد.

نایب رییس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان با بیان اینکه اکنون واردات بسیار کم صورت می‌گیرد، اظهارداشت: از این رو لوازمی که توانایی تولید آن‌ها را نداریم وارد می‌کنیم و این در حالی است که صادرات کم به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد.

وی، وضعیت تولیدات منسوجات را مطلوب دانست و بیان کرد: در زمان حاضر ماشین‌آلات به روز نداریم که اگر دولت در راستای ارایه تسهیلات ما را حمایت کند وضعیت بهتر خواهد شد، همچنین حمایت دولت باعث ارتقا تولیدات منسوجات می‌شود تا نیاز داخلی برطرف شود.

منصوری ادامه داد: صنعت گران در گذشته انگیزه‌ای برای وارد کردن ماشین‌آلات به روز نداشتند اکنون که خلاها پر شده آن‌ها به سمت تکنولوژی‌های مورد نیاز حرکت کردند این در حالی است که بازار رقابتی به گونه‌ای بوده که صنعت گران توانایی رقابت با کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت نساجی را دارند.

نایب رییس اول اتحادیه تولیدات محصولات نساجی اصفهان تصریح کرد: دولت می‌تواند در زمینه ارایه تسهیلات بانکی، تسهیل در واردات ماشین آلات به روز، ارایه مشاوره مناسب و استفاده از گروه‌های دانشگاهی در راستای ارایه کارهای نوین در صنعت نساجی و پوشاک به تولیدکنندگان کمک کند تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی با دیگر کشورها به رقابت بپردازند.

وی با بیان اینکه اصفهان قطب نساجی کشور است، بیان کرد: بیشترین تولید نخ (طبیعی، مصنوعی، پنبه‌ای و پلی استر) و پارچه کشور را استان اصفهان به خود اختصاص داده است همچنین بیشترین توزیع مسنوجات را به سطح کشور داریم.

منصوری اضافه کرد: در راستای تولید پوشاک دوخته شده تا حدودی ضعیف هستیم که با ایجاد شهرک پوشاک این مهم به سمت ارتقا و توسعه حرکت خواهد کرد.

وی با اشاره به ایجاد میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور در اصفهان گفت: تمامی صنعت‌گران حرفه‌ای و پیشکسوتان نساجی کشور در این میز تصمیماتی در راستای مسائل و مشکلات نساجی کشور گرفته و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

۷۲۵ نفر عضو اتحادیه تولید محصولات نساجی در استان اصفهان بوده که حدود ۶۰۰ نفر آن‌ها بافنده هستند، همچنین بالای سه هزار واحد نساجی در زمینه‌های مختلف به جز پوشاک در اصفهان وجود دارد.

۱۷ رسته صنفی نساجی در اصفهان وجود دارد که ۱۱ مورد آن دارای کد آیسیک است.

این اتحادیه پیش‌تر اتحادیه بافندگی بود که با اتحادیه گردباف و کشباف ادغام شده و اکنون به عنوان اتحادیه تولید محصولات نساجی شناخته می‌شود.

نساجی به عنوان یک کهن هنر در اصفهان، از روزگاران دور بستری برای ارائه هنرهای بومی این خطه و به دنبال آن تحرک اقتصادی بوده است، اکنون در آستانه احداث شهرک صنایع نساجی، کارشناسان بر این باورند رمز توسعه پر شتاب نصف جهان در تار و پود نساجی نهفته است به طوری که در بطن تنگناهای اقتصادی فعلی، بهبود وضعیت اشتغال، سرمایه گذاری و رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع نساجی ایران قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. کارشناسان بالا بودن توانایی ایجاد اشتغال در این بخش را مهمترین مزیت آن می‌دانند و در همین راستا طبق برنامه ریزی های انجام شده به زودی کلنگ احداث شهرک پوشاک و نساجی با حضور مسوولان کشوری در اصفهان به زمین می شود تا ظرفیت های موجود این بخش بیش از پیش شکوفا شود.

کلنیک نساجی تکنوتکس

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *