سبك وينتيج در طراحی داخلی یا vintage چیست؟
این به گونهای شاید یک سبک کلاسیک محسوب شود اما آنچه که امروز به طور کلی میتوان گفت و اینگونه در ذهن مردم نقش بسته است این است که وینتیج سبکی نوستالژیک با عناصر کهنه و قدیمی است که یاداور خاطرات سالهای دور و گذشته باشد و قاعده و الگوی خاصی ندارد.
تاریخچه این سبک به بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم در اروپا برمیگردد که مردم پس از جنگ برای ساختن خانههایشان به خریدن اشیا دست دوم و قدیمی روی آوردند. سبک وینتیج از اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی به این ترتیب مورد توجه مردم قرار گرفت.
فرش وینتیج چیست؟
همان طور که از نام این نوع فرش پیداست، ظاهر آن قدیمی تر از عمرش به نظر میرسد. در واقع فرش کهنه نما فرشی نیست که به مرور زمان و در طول سالها کهنه شده باشد. بلکه ظاهر فرش نو را به گونه ای طراحی میکنند که شباهت زیادی به فرشهای دستبافت قدیمی داشته باشد. گاهی هم برخی از طرح های فرش وینتیج با اشکال ساده و بدون ترنج و گلهای مرسوم در فرشهای ماشینی سنتی طراحی میشوند.
فرش های فانتزی مناسب چه فضایی هستند؟
فرشهای کهنه نما از جمله طرحهای مدرنی هستند که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. طراحان دکوراسیون و افرادی که به دنبال تنوع و فاصله گرفتن از طرحهای کلاسیک فرش ماشینی هستند از فرشهای کهنه نما استقبال میکنند.
فرش 1200 شانه وینتیج نمونه ای از این نوع فرش هاست که در عین داشتن کیفیت و بافته شده از نخ صددرصد اکرلیک هیت ست شده، طرحی جدید دارد. نمونه ای از این فرشها را در ادامه ببینید.
اصطلاح فرش وینتیج به چه معناست؟
اصطلاح فرانسوی وینتیج به لوازم عتیقه یا دارای عمر بالای 20سال اطلاق می شود. به فرشهایی که از ظاهری کهنه و شبیه فرشهای عتیقه برخوردار هستند نیز “فرش وینتیج” می گویند. پس فرش مدرن وینتیج همان فرش کهنه نماست. این طرح از فرش در دکوراسیون مدرن به کار گرفته میشود و به تازگی در بازار فرش جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.
در کلکسیون وینتیج ما نیز با بهره گیری از نقوش و طرح ها و رنگبندی مناسب و افکت و ترفندهای طراحی سعی شده است تا فرشی نو یا ظاهری کهنه تولید شود تا زیبایی بخش منزل شما باشد.
استفاده به جا از رنگها و همچنین طراحی افکت مناسب با طرح فرش طراحی شده از خصوصیات و منحصر بودن کلکسیون فرش های مدرن وینتج میباشد. این فرشها از همان ابتدا مورد استقبال بازار ایران هم بازار صادراتی فرش قرارگرفته است
نزدیک به قریب ۵۰ سال از تولید فرش ماشینی در کشورمان میگذرد؛ محصولی که در بدو تولد کمتر کسی گمان میکرد امروزه به این درجه از بلوغ و شکوه برسد تا آنجا که کمتر خانهای در کشور است که یکی از محصولات این صنعت را در خود نداشته باشد.
شکوفایی و جوشوخروش این صنعت وامدار دو ستون قدرتمند این حرفه است؛ یعنی فنّاوری و ماشینآلات پیشرفتهی آن و طراحی و نقشپردازی هنرمندان این مرزوبوم.
در روزهای آغازین این صنعت با نقشههای سنتی و معروف بهوسیلهی دستگاههای مدرن تولید شد و محصول نهایی بهقدری قالی نما بود که همه ما آن را بهعنوان قالی و نه کفپوش پذیرفتیم.
اما گذر زمان، دکوراسیون سبک معماری خانهها را از سنتی به سمت فضاهای اروپایی و مدرن سوق داده است و به علت رشد آپارتماننشینی دکوراسیون منازل و وسایل مورداستفاده از اهمیت زیادی برخوردار شدهاند، فرش و قالی هم مانند سایر وسایل با تغییرات به وجود آمده در دکور مجبور به تغییر است.
اکنون نمیتوان از قالیهایی با طرح و نقشه سنتی در تمام اتاقها کمک گرفت، بلکه لازم است برای هر فضا فرشی متناسب با کاربرد اتاق در نظر گرفته شود.
امروزه در طراحی فرش ماشینی با طرحهای جذاب، زیبا و متنوعی مواجه هستیم که ریشه درگذشته دارد اما امروزی است، درواقع حس نوستالژیک دارد اما مدرن است. این دسته از طرحهای فرش ماشینی الهام گرفته از سبک رترو retro و یا Vintage است.
سبک retro
دکوراسیون «رترو» و کلمه رترو بازگشت به گذشته را در ذهن انسان به یاد میآورد و حس نوستالژیک دارد؛ به این معنی که مدل دکوراسیونی با وسایل مربوط به یک دوره خاص در آن به کار میرود و رنگهای براق و زنده در اولویت هستند.
میتوان گفت مبلمان و اکس سوریهایی در آن استفاده میشود که از مدلهای قدیمی الهام گرفته اما همخوان با این دوره بازسازیشدهاند.
طراحان رترو دیزاین که بهنوعی سعی در یادآوری دوران خوشایند گذشته دارند با اقتباس از محصولی قدیمی مدل جدید آن را طراحی میکنند و نوستالژی ما را نسبت به گذشتهی خوب آن محصول برمیانگیزانند.
به این شیوه سبک رترو گفته میشود که ترکیبی از سبکهای قدیمی با فرمهایی جدید، یا فرمهای جدید با متریال و نازککاریهای قدیمی است.
سبک رترو، برگرفته از گذشتهای است که به حالت مدرن درآمده و علاوه بر اینکه حس آرامش و راحتی را در افراد القا میکند، باعث خلاقیت بیشتر آنها نیز میشود.
به یاد داشته باشید که مشخصه کلیدی برای تشخیص سبک رترو، استفاده از سبکهای قدیمی با رویکردی مدرن و جدید است.
طرح فرشهای ماشینی در سبک رترو به دلیل مجموعه رنگی، سرزندگیاش، ساختارها و فرمهای غیرمعمولش بسیار متفاوت است.
رترو از صلح و آرامش دور است و برعکس، در فضاهای داخلی فریاد بلندی سر میدهد و حال و هوایی مرموز برقرار میسازد.
مثال معروف این سبک طراحی، مدل فولکس واگن بیتل جدید است که بر مبنای فولکس بیتل قدیم مشهور به قورباغه ای اثر «فردیناند پورشه» طراح بزرگ اتریشی طراحیشده؛ خودرویی که به جرأت میتوان گفت یک شاهکار طراحی است و تقریباً هرکسی که آن را میبیند به یاد نمونه قدیمی و مشهور آن میافتد.
اما امروزه بسیاری از تولیدکنندگان فرش ماشینی از طراحان، تقاضای طرح «وینتیج» یا بهاصطلاح «کهنهنما» دارند، پس فرق میان وینتیج و رترو در چیست و آیا اصولاً از یکدیگر متفاوتاند؟
سبک Vintage
وینتیج به آثاری گفته میشود که مختص به زمان خاص، فرد یا نشانه خاصی باشد و از دوره انتشار آن وسیله گذشته باشد.
درصورتیکه آن شی در زمان گذشته بسیار باب شده و مورداستفاده و توجه همگان قرارگرفته باشد و مجدد درزمانی غیر از زمان خاص آن شیء مورداستفاده قرار بگیرد، وینتیج محسوب میشود.
ترجمه فارسی آن وابسته به دوران یا سال بخصوص، قدیمی و وابسته به دوران پیشین است.
البته برای اصطلاح «آنتیک» هم همین معانی به چشم میخورد؛ آنتیک اصولاً به محصولاتی با قدمتی بیش از صدسال اشاره دارد اما وینتیج به محصولاتی با قدمتی بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال.
بسیاری از افراد وینتیج را با رترو اشتباه میگیرند. ولی درواقع رترو محصولی با طراحی مدرن است که از عناصر دورههای قدیمی در آن الهام گرفتهشده ولی وینتیج بازآفرینی همان طرحهای قدیمی است که در طول زمان، به آن توجهی نشده است.
طراحی فرشهای کهنهنما، سنگشورشده، پاره، مندرس و یا فرشهای چند تیکه را میتوان نمونههایی از فرشهای وینتیج برشمرد.
ممکن است در میان عبارتهای عتیقه یا آنتیک، رترو و وینتیج شباهتهایی به چشم بخورد ولی این سبکها هرکدام در اصل به موضوعهای متفاوتی اشاره میکنند و بههیچعنوان با یکدیگر برابر نیستند.