آموزش

نکات مهم در خرید و انتخاب فرش

خرید فرش ماشینی پذیرایی یکی از دغدغه‌های اصلی بانوان ایرانی است زیرا بایستی در هنگام خرید هم به جنبه زیبایی و تزئینی فرش توجه شود و هم اینکه فرش دوام و مقاومت بالایی در مقابل تردد داشته باشد.

از آنجا که بر خلاف فرهنگ غربی، قسمت پذیرایی خانه برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه نیاز به انواعی از فرش ماشینی است که ماندگار بوده و پس از چند سال، زیبایی خود را از دست ندهد.

در این مقاله سعی داریم به نکات طلایی در هنگام خرید فرش پذیرایی اشاره کرده و دلیل انتخاب فرش بادوام و در عین حال زیبا را تفسیر کنیم.

خرید فرش برای پذیرایی

در گذشته سالن پذیرایی و اتاق نشیمن به عنوان دو بخش مجزا از هم در منازل وجود داشت. اتاق نشیمن فضایی برای استراحت و دورهمی اعضای خانواده و اتاق پذیرایی مخصوص پذیرایی از مهمان‌ها به شمار می‌رفت.

اما امروزه با کوچکتر شدن خانه‌ها و آپارتمانی شدن زندگی، این دو بخش مجزا از هم نبوده و از یک سالن یا اتاق هم برای پذیرایی از مهمانان و هم به عنوان فضای نشیمن اعضای خانواده استفاده می‌شود.

همچنین ممکن است به دلیل کوچک بودن آشپزخانه‌ها، میز غذاخوری نیز در اتاق یا سالن پذیرایی قرار داده شود.

در نتیجه قسمت پذیرایی خانه ممکن است برای اهداف مختلفی شامل استراحت اعضای خانواده، پذیرایی از مهمانان، محل غذاخوری، تماشای تلویزیون، بازی کودکان و امثال آن استفاده شود که هم از جنبه زیبایی و هم از نظر انتخاب فرش با دوام بسیار حائز اهمیت است.

۴ اصل طلایی در خرید فرش پذیرایی

برای خرید فرش ریزبافت مناسب‌ترین فرش در قسمت پذیرایی خانه بایستی به ویژگی‌های اساسی این قسمت توجه کرده و بر اساس ویژگی‌های آن اقدام به خرید فرش کنیم:

۱٫ دکوراسیون سالن پذیرایی

دکوراسیون سالن پذیرایی به شخصیت رفتاری اعضای خانواده بستگی دارد، به عبارت دیگر، اعضای خانواده تمایل دارند بزرگترین قسمت خانه را برای استراحت، دورهمی یا تماشای تلویزیون اختصاص دهند و ممکن است خانواده دیگری این فضا را فقط برای مهمانی در نظر گرفته و اتاق کوچکتر را به عنوان نشیمن استفاده کند.

در هر صورت در بیشتر خانه‌های آپارتمانی ایرانی، قسمت پذیرایی، نشیمن و محل تماشای تلویزیون با هم ترکیب شده و تمامی این اتفاقات در یک سالن یا اتاق بزرگتر خانه اتفاق می‌افتد.

با این تفاسیر، فرش مورد استفاده در پذیرایی بایستی با توجه به چیدمان آن انتخاب و خریداری شود. در این فضا به طور کلی، مبلمان و عسلی (جلو مبلی) برای پذیرایی از مهمان، مبل میزبان، میز ناهارخوری و میز تلویزیون و امثال آن وجود دارد.

برای خرید فرش پذیرایی نیازی به اندازه‌گیری ابعاد اتاق نیست، بلکه بایستی مبلمان را دور اتاق چیده و وسط آن را به عنوان محل پهن کردن فرش اندازه گیری کنید.

دقت کنید که فرش در این قسمت به گونه‌ای پهن شود که لبه‌های آن با پایه‌های مبل تماس داشته باشد ولی به هیچ وجه در زیر پایه‌های مبل قرار نگیرد. زیرا نه تنها پایه‌ها به فرش آسیب می‌رسانند، بلکه از دیده شدن طرح و نقش فرش نیز جلوگیری می‌کند.

بهتر است برای قسمت میز ناهارخوری یک فرش کوچکتر و در صورت ممکن به صورت فرش گرد خریداری شده و فقط در زیر میز ناهارخوری پهن شود تا فضای میز ناهارخوری متفاوت‌تر از دیگر قسمت‌های اتاق پذیرایی باشد.

۲٫ اهمیت زیبایی اتاق پذیرایی

از آنجایی که مهمانان به محض ورود به خانه، وارد فضای اتاق پذیرایی می‌شوند، در نتیجه با چیدن مبلمان و فرش زیبا و جذاب در این فضا، می‌توانید خانه را به مهمانان خود زیباتر جلوه دهید. مبلمان و فرش مورد استفاده در این قسمت بایستی بسیار هوشمندانه و با دقت بالا انتخاب شوند.

اگر اتاق پذیرایی شما اندازه بزرگتری دارد، به راحتی می‌توانید از طرح‌های بزرگ فرش مانند کهکشان، خشتی و سالار و امثال آن استفاده کنید تا اتاق شما را متعادل‌تر نشان دهد.

همچنین زیبای این گونه طرح‌ها به گونه‌ای است که در فضاهای بزرگتر خیلی بهتر جلوه گری می‌کند. همچنین رنگ فرش برای اتاق بزرگ پذیرایی می‌تواند شاد و زنده (مانند ارغوانی، سبزآبی، نیلی و غیره) باشد و تداخلی در چیدمان آن ایجاد نمی‌کند.

برای اتاق‌های کوچکتر بهتر است از فرشی استفاده شود که ترنج وسط نداشته و طرح‌های ریزی روی فرش طرحی شده باشد مثلاً طرح‌های افشان، شاه عباسی، شکارگاهی و خشتی برای این اتاق‌ها مناسب هستند.

همچنین رنگ فرش بهتر است از رنگ‌های یکدست و ترجیحاً با رنگ خنثی مانند فندقی، کرمی، بژ و امثال آن باشد.

با توجه به سبک خانه خود مانند سبک سنتی خاورمیانه، ساحلی، ایران باستان، یونانی، سبک مدرن و کلاسیک می‌توانید از طرح‌های متناسب با این سبک‌ها استفاده کنید.

مثلاً برای سبک سنتی از طرح‌های افشان، بته چقه و چته؛ برای سبک ساحلی از طرح‌های اسلیمی شکسته، اسلیمی لچک ترنج و اسلیمی ترنج دار با رنگ‌های آبی و مبلمان بژ (با الهام از رنگ دریا و ساحل)؛ برای سبک ایران باستان از طرح‌های محرابی، گنبد قابوس، تخت جمشید و زیرخاکی؛ برای سبک یونانی از طرح‌های اقتباسی مانند قفقازی و گوبلنی و برای سبک‌های کلاسیک و مدرن از طرح‌های افشان با رنگ خنثی، خشتی اسلیمی و واگیره‌ای مجلسی می‌توان استفاده کرد.

۳٫ ایجاد نقطه مرکزی در اتاق پذیرایی

نقطه مرکزی به این معناست که یکی از وسایل و تجهیزات خانه مانند تلویزیون در قسمتی از خانه قرار داده شود تا وقتی اعضای خانه یا مهمانان در قسمت‌های مختلف خانه نشستند، توجه آنها به این نقطه باشد.

در نتیجه بایستی فرش را به گونه‌ای پهن کنید که اگر تعداد مهمانان بسیار زیاد بود، بقیه افراد بتوانند روی فرش نشسته و به پشتی‌های هماهنگ با فرش تکیه دهند تا همراه با سایر اعضا بتوانند تلویزیون تماشا کنند.

به این منظور بایستی در خرید و انتخاب فرش پذیرایی دقت کنید تا تراکم بالا و جنس بسیار مناسبی داشته باشد تا افراد بتوانند احساس بهتری روی فرش احساس کنند. بهترین نخ استفاده شده در بافت فرش‌های ماشینی از جنس اکریلیک می‌باشد که ضد آلرژی بوده و برای افراد حساس به پلاستیک بسیار مناسب است.

گره‌های نزدیک به هم یا همان تراکم فرش سبب می‌شود نخ‌های فرش نزدیک به هم بوده و در نتیجه حالت سوزن سوزن پیدا نکنند و برای فردی که روی فرش نشسته یا خوابیده، بسیار راحت باشد.

ا۴٫ روشنایی سالن پذیرایی

سیستم روشنایی در اتاق پذیرایی هم در جهت روشن کردن فضای خانه و هم به عنوان ابزار تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، در خرید و انتخاب فرش پذیرایی دقت کنید که فرش را برای فضای پر نور پهن خواهید کرد.

فرشی که برای این فضا خریداری می‌کنید، بایستی مقاومت بالایی در برابر شدت نور بالا داشته باشد مثلاً فرش‌های اکریلیک در برابر نور و حرارت بسیار مقاوم‌تر از فرش‌های پلی استری هستند. به طوری که فرش‌های پلی استری در مقابل حرارت مستقیم مانند اتو به سرعت تغییر شکل می‌دهند.

همچنین اگر قصد دارید فرش بافته شده از جنس پلی استر را برای فضای پذیرایی خریداری کنید، به دلیل اینکه این نوع فرش حالت سایه و روشن دارد، از این رو توصیه می‌شود فقط به دیدن طرح‌ها و نقش‌های فرش روی دیوار بسنده نکرده و قبل از خرید حتماً آن را در کف فروشگاه پهن کنید تا از زیبایی طرح و نقش آن اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

با مطالعه تکنیک‌های طلایی مقاله متوجه شدید که خرید فرش پذیرایی در حال حاضر بسیار سخت‌تر از گذشته شده است زیرا این فضا با اهداف مختلفی از جمله نشستن و استراحت اعضای خانواده، پذیرایی از مهمانان، تماشای تلویزیون، فضای ناهارخوری و محل بازی کودکان و غیره همراه است.

در نتیجه فرش انتخابی بایستی در ابتدا زیبایی بسیار بالایی داشته باشد تا بتوانند نظر مهمانان را به زیبایی خانه جلب کند.

در وهله بعدی بایستی مقاومت بالایی به پاخوری و شدت نور بالا داشته و همچنین برای نشستن افراد روی فرش بسیار راحت باشد. ماندگاری فرش باید به گونه‌ای باشد که بتواند سالیان متوالی رنگ و طرح خود را حفظ کرده و با شستشوی مکرر مشکلی نداشته باشد.

کلنیک نساجی تکنوتکس

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *