اخبار نساجی بین المللی, مجله تکنوتکس

وظيفه كارشناس دادگستری در صنعت نساجی

مديرعامل تكنوتكس

گفتگو مجله نساجی کهن با مهندس مهدی شیروانی – مدیر عامل شرکت تکنوتکس

 

كارشناس دادگستری در صنعت نساجی چه وظایفی دارد؟

ساليان سال است كه در دنیا قضات برای صدور رای در خصوص مسايل فنی و تخصصی از كمك كارشناسان استفاده می كنند تا بتوانند به درستی و عادلانه قضاوت كنند و حق كسی در این بین ضایع نشود.

اشخاصی كه با تكیه بر توانائیهای فنی و علمی در رشته های مختلف ، مردم ، نهادها و دستگاه قضایی را در جهت دستيابي به نتایج درست در حل اختلافات موجود و احقای حقوق مراجعه كنندگان یاری می نمايند كارشناس نام دارند تنوع موضوعات مورد اختلاف بین مردم كه منجر به طرح دعاوی حقوقی در قوه قضا ئیه می شود به قدری زیاد است كه برای داوری در مورد هر يك از آنها به اطلاعات علمی و تخصصی در همان زمينه نیاز است از جمله پرونده هایی كه يك قسمت آن شركتهای نساجی می باشد

یك قاضی هرچقدر هم دارای تحصیلات عالیه و تجربه فراوان در امر قضاوت باشد نمیتواند در مورد جزئیات علمی پرونده هایی كه در حوزه علوم مختلف مانند نساجی است صاحب نظر باشد از این رو برای تكمیل مستندات پرونده نیاز به كمك یك یا چند كارشناس رسمی دادگستری است كه در همان حوزه دارای تخصص و تجربه كافی هستند

حیطه اختیارات كارشناس دادگستری در صنعت نساجی 

در كشور هر سال چندهزار پرونده وجود دارد كه نياز به رای و نظر كارشناس دارد .كارشناس رسمی در مورد هر پرونده به بررسی ابعاد گوناگون آن و انجام انواع تحقیقات لازم می پردازد و با كسب اطلاعات لازم تمامی ابهامات موجود در پرونده را برای قاضی رفع نموده و در صدور رای به او كمك می كند

بنابراين كارشناس رسمی بايد در حوزه كاری اش فردی متخصص و حرفه ای باشد زيرا نظر كارشناس رسمی در رای صادر شده توسط قاضی در هر پرونده بسیار موثر است در مورد امور ارجاعی به آنها در حیطه صلاحیت خود اظهار نظر تخصصی نمايد.

كارشناس رسمی پس از گذراندن دوره های علمی و آموزشی در یک یا چند رشته تخصصی در حوزه قضایی خاص صلاحیت میگیرد مثلا صلاحیت در زمينه تشخيص و ارزیابی مواد پنبه ای و پشمی و الیاف مصنوعی و نخ های فانتزی ،تشخیص و ارزيابی كفپوشهای ماشینی و منسوجات نبافته ، تشخيص و ارزیابی مواد اولیه بافندگی و كشباف تاری و پودی …. و در زمان رجوع به كارشناس بايد صلاحيت در رشته مربوطه و حوزه قضایی را داشته باشد تا بتواند اظهار نظر نماید.

بطور مثال پرونده ای كه در كاشان و مربوط به فرش ماشینی است را فقط قاضی میتواند پرونده را به كارشناس رسمی ارجاع دهد كه حوزه قضایی آن در كاشان و صلاحیت در زمينه كفپوش ها را داشته باشد.

چه زمانهایی شركت ها به كارشناس دادگستری نساجی نیاز دارند؟

از جمله كارهایی كه در صنعت نساجی به یك كارشناس رسمی دادگستری مراجع میشود زمانی است كه بین مصرف كننده و تولید كننده در مورد كالای نساجی اختلافی هست كه منجر به شكايت در مراجع قانونی شده باشد یا قبل از شكایت جهت رفع مشكل به كارشناس مراجعه و نظر كارشناسی را میخواهند و يا زمانی كه شركت بخواهد از بانك تسهیلاتی دریافت كنند جهت قیمت گذاری ماشین آلات خود بايد نظر رسمی یك كارشناس را داشته باشند.

به طور كلی ميتوان گفت كه نظریه یك كارشناس در مورد يك موضوع خاص كه در صلاحيت كارشناس هست برای مراجع قانونی اعم از قوه قضايه ، بیمه ، بانك و …..یك مدرك مستدل و قابل قبول می باشد

مراحل اخذ گواهی نامه كارشناسی دادگستری در صنعت نساجی 

هر دو يا سه سال يكبار بنا به نياز دادگستری آزمون در سراسر كشور به صورت همزمان برگزار میشود. به استناد ماده 15 قانون كارشناسان رسمی دادگستری متقاضيان اخذ پروانه كارشناسی رسمی علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط از جمله داشتن تابعیت ايرانی ، نداشتن پيشينه كیفری ،داشتن دانشنامه كارشناسی يا بالاتر در رشته مورد تقاضا و حداقل 5 سال سابقه كار تجربی در رشته مورد نياز را داشته باشند. و پس از شركت در آزمون سراسری بايد شرایط زير را جهت اخذ پروانه كارشناسی داشته باشند.

• قبولی در آزمون كتبی اوليه (‌تخصصی و عمومی)
• شركت در جلسه مصاحبه حضوری ( كمیته تعیین صلاحیت علمی و فنی)
• موفقيت در مراحل گزینش (صلاحيت های عمومی و پزشكی)
• كارآموزی به مدت یكسال زير نظر يك كارشناس دادگستری كه بيش از 10 سال سابقه كارشناسی دارد
• شركت در مراسم اتيان و سوگند با حضور رئيس دادگستری استان و دريافت پروانه كارشناس

چگونه ميتوان تخلفات در صنعت نساجی را به كمترین ميزان خود رساند

متاسفانه وظايف كارشناسان رسمی دادگستری بيشتر زماني است كه تخلف انجام گرفته است. برای كاهش تخلفات در صنعت نساجی اولين و مهمترين مسئله آموزش و فرهنگ سازي در بين مديران شركتهاست دوم استفاده از عوامل بازدارنده مانند افزايش شركتهای بازرسی و نظارت بيشتر اداره استاندارد بر روي محصولات توليدی شركتهای نساجی است.

شركتهای بازرسی كه از جمله وظايف آنها همكاری با اداره استاندارد هست این شركتها با بازرسی مستمر از واحدهای تولدی و نمونه برداری از سطح بازار و بررسی و آزمايش محصولات توليدی باعث كاهش تخلفات در صنعت نساجی میشوند و پيشنهاد ميشود این شركتهای بازرسی همكاری و تعامل بيشتری با كارشناسان رسمی دادگستری داشته باشند تا با كمك یكدیگر بتوانند در بهبود كيفيت بيشتر محصولات نساجی گامی موثر بردارند و باعث كاهش تخلفات در این صنعت گردند.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *