اخبار نساجی داخلی, مجله تکنوتکس, مصاحبه

اصلاح آشفته بازار تامين قطعات نساجی ضروری است

مديرعامل تكنوتكس

گفتگو مجله نساجی کهن با مهندس مهدی شیروانی – مدیر عامل شرکت تکنوتکس

مهندس مهدی شیروانی متولد ۱۳۴۸ در كاشان و فارغ التحصیل مقطع كارشناسی ارشد در رشته تكنولوژی نساجی و كارشناس رسمی دادگستری در رشته رنگرزی و نساجی و همچنین ارزیاب خسارت بیمه مركزی در رشته مهندسی و صنایع نساجی و عضو اتاق بازرگانی تهران می باشند.

لطفا در ابتدا كمی در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود را برای خوانندگان ما بفرمایید.

از اواخر دوران دانشجویی كارم را بعنوان مدیر تولید شركت فرش گل نقش راوند آغاز كردم و حدود ۱۰ سالی به تجربه در زمینه فرش ماشینی پرداختم بعد از آن در شركت بافت خوب كاشان واحد ریسندگی در راه اندازی ماشین آلات خط تولید ریسندگی مشغول و بعد از شروع كار كارخانه بعنوان مدیر شركت واحد ریسندگی و مسئول كنترل كیفی واحد بافندگی فرش و ریسندگی در این شركت فعالیت خودم را ادامه دادم و از تجربیات جناب آقای مهندس آریانپور مدیر شركت بافت خوب بهره بردم.

همزمان با كار در شركت بعنوان مشاور در راه اندازی چند پروژه راه اندازی شركتها نیز فعالیت داشتم و در حال حاضر مشاور راه اندازی شركت ریسندگی و بافندگی زرتار می باشم. در طول دوران كاری ام در صنعت نساجی یكی از دغدغه های اصلی ام تولید محصول با كیفیت و پایین آوردن هزینه های شركت بود یكی از مواردی كه باعث افزایش هزینه ها و بالطبع بالارفتن قیمت تمام شده محصول میباشد هزینه بالای قطعات و لوازم جانبی در شركت هاست از اینرو همیشه دنبال تهیه قطعات با كیفیت و مقرون به صرفه بودم تا بتوانم تا حدی باعث كاهش هزینه ها باشم.

در این دوران با خیلی از تولیدكنندگان قطعات داخلی و خارجی آشنا شدم و اكثر قطعات آنها را از نظر کیفی تست کرده و مورد بررسی دقیق قرار دادم و متاسفانه در این راه به مواردی برخوردم كه عده ای بعنوان قطعه فروش فقط بخاطر منافع مالی خود نه تنها قطعات بی كیفیت بلكه با قیمت بالایی به شركت ها می فروشند لذا تصمیم گرفتم با همكاری دوستانم در دانشگاه و افراد فنی باتجربه نساجی ، كلینیك نساجی تكنوتكس را راه اندازی كنم به این امید كه بتوانیم گره كوچكی ازمشكلات صنعت نساجی را بگشائیم و آن “مشاوره و تهیه قطعات نساجی با كیفیت و قیمت رقابتی برای صنایع نساجی” است.

مهندس مهدی شیروانی - مدیر عامل شرکت تکنوتکس

 

مهندس مهدی شیروانی – مدیر عامل شرکت تکنوتکس

شما بیش از سی سال در بخش فرش ماشینی فعالیت دارید به طور كلی نقاط ضعف و قوت صنعت فرش ماشینی ایران را چطور ارزیابی می كنید؟

به نظر من یكی از نقاط ضعف شكل گیری رقابت ناسالم میان تولید كنندگان فرش ماشینی برای خرید و واردات ماشین آلات جدید است زیرا آنها مدام در پی سفارش دستگاه هایی هستند كه فرش هایی با شانه و تراكم بیشتر تولید كنند و همیشه اولین باشند. در این شرایط هر تولید كننده فرش ناچار می شود برای عقب نماندن از بازار رقابت قبل از اینكه سود خوبی را از تكنولوژی موجود كارخانه خود به دست آورد دستگاه جدیدی را تهیه كند این درحالی است كه صنعت فرش با مشكلات صادرات مواجه است و در داخل نیز بازار خوبی ندارد.

چنین رقابت ناسالمی بازار آشفته ای را ایجاد می كند كه با ادامه این شیوه از بازگشت سرمایه برای هر تكنولوژی جلوگیری می كند و كارخانجات متضرر خواهند شد. با توجه به تولید فرش با شانه بالا و بالطبع قیمت بالای آن نقش طبقه متوسط جامعه در خرید فرش در ایران كمرنگ تر شده این امر نیز باعث ركود بازار داخلی شده است.

نكته بعدی به نظر من با افزایش شانه عملا ما دیگر چیزی بنام فرش كه بعنوان كفپوش استفاده می گردید را نخواهیم داشت و ما تابلو فرش بزرگی داریم كه چون در دیوار جا نگرفته بر روی زمین پهن كردیم و ما باید برای چنین فرش های كه دیگر چیزی بنام خاب در آنها معنا پیدا نمی كند نام جدیدی پیدا كنیم.

نقطه قوت در صنعت فرش ماشینی را میتوان به طراحی های نو و سبك ها و نو‌آوری های جدید اشاره كرد از نقشه های سنتی گرفته تا نقشه های ایده آل و كلاسیك كه برای هر سلیقه مشتری طرح و رنگ وجود دارد.

شركت تكنوتكس چه خدماتی را به صنایع نساجی و فرش كشور ارائه می دهد؟

با توجه به بازاریابی دیجیتال كه امروزه در تمامی صنایع كاربرد وسیعی پیدا كرده و در ایران استفاده از فناوری های دیجیتال دربازار مصرف كننده (B2C)و برای برخی اقلام مصرفی از جمله فرش رواج پیدا كرده است ولی در خصوص بازار قطعات و مواد اولیه و ماشین آلات نساجی B2B این روند كمتر دیده میشود و اغلب تولیدكنندگان لوازم یدكی نساجی از روش های قدیمی و سنتی برای بازریابی و توزیع محصولات خود استفاده میكنند و این امر باعث شده تا محصول تولیدی از طریق واسطه ها و دلال ها به مصرف كننده كه همان شركتهای تولیدی نساجی هستند برسد كه این خود از مهمترین عامل افزایش قیمت قطعات یدكی میباشد.

در كشورهای در حال توسعه كه بخش عمده صنایع نساجی آنها B2B است در بازاریابی دیجیتال و برقراری ارتباط با مشتریان به پیشرفتهای خوبی رسیده اند تحریم ها در ایران باعث شد شركتهای معتبر اروپایی قطعات و لوازم یدكی خود را به ایران ندهند. لذا ما مصمم شدیم كه این مشكل را به طریقی حل نماییم و كمكی به صنعت نساجی كرده باشیم. ابتدا وب سایت WWW.TECHNOTEX.IR را راه اندازی كردیم تا از این راه قطعات و لوازم یدكی ماشین آلات نساجی را بدون كمترین واسطه از تولید كننده تهیه و به دست مصرف كننده برسانیم.

هدف تكنوتكس گره گشایی در صنعت نساجی است. ما در تكنوتكس با ایجاد دپارتمان های تخصصی نساجی از جمله دپارتمان فرش ماشینی و ریسندگی و….. با بكارگیری نیروهای متخصص از دانشگاه و افراد با تجربه در صنعت نساجی سعی داریم تا فاصله بین صنعت و دانشگاه را از بین ببریم و بیشترین برنامه ما مشاوره دادن تخصصی و رفع مشكلات تولید در صنایع نساجی است.

تولید فرش ماشینی

در زمینه تهیه قطعات یدكی مورد نیاز در صنعت نساجی خصوصا به طور تخصصی در ریسندگی با اكثر تولیدكنندگان داخلی و خارجی ارتباط مستقیم برقرار كردیم و توانسته ایم قطعات را با كمترین هزینه به دست مصرف كنندگان كه همان شركتهای نساجی هستند برسانیم.

ما در تكنوتكس قطعاتی را ارائه مینماییم كه از نظر كیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار باشند چرا كه معتقدیم فروش پایان كار نیست و در زمینه ماشین آلات دست دوم نساجی نیز سعی در شناسایی فروشنده ها و مشاوره به خریداران هستیم تا خریداران با خیال آسوده و آینده نگری به آینده صنعت نساجی در این زمینه سرمایه گذاری كنند. تكنوتكس داری ثبت علامت تجاری و سایت نیز دارای مجوز نماد الكترونیك میباشد.

به نظر شما علت بی انگیزگی دانشجویان در رشته نساجی چیست؟ چطور میتوان دوباره دانشگاه های نساجی را رونق داد؟

زمانی كه دانشجویان میخواهند انتخاب رشته كنند دنبال رشته های هستند كه از نظر درآمد مالی در سطح خوبی باشند و با تحقیق و مشاوره از دیگران این كار را انجام میدهند وقتی در مورد نساجی تحقیق میكنند و مشاوره میگیرند اكثرا به این نتیجه میرسند كه بعد از دوران تحصیل در دانشگاه و فارغ التحصیلی در رشته نساجی نمیتوانند خودشان برای خود كار مستقلی را شروع كنند و نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارند و باید در یك شركت نساجی مشغول كار شوند كه این بزرگترین معضل برای دانشجو است.

بعد از كلی دوندگی زمانی كه در یك شركت استخدام میشوند بطور مثال مسئول كنترل كیفیت (كه شركتها برای گرفتن علامت استاندارد اجبارا باید یك مهندس نساجی را استخدام كنند) با حداقل حقوق باید كار كنند و دلیل بعدی را میتوان به عدم تطابق بین دروسی كه در دانشگاه یاد گرفته اند و تكنولوژی بروز ماشین آلات نساجی دانست.

هنگامی كه دانشجو بعد از گذراندن دروس دانشگاهی كه اكثرا قدیمی و مربوط به ماشین آلاتی است كه از رده خارج شده است وارد چرخه كار و صنعت میشود نمیتواند در محل كار خود پاسخگو مشكلات شركت باشد لذا كارفرمایان زیاد رغبتی برای جذب فارغ التحصیلان رشته نساجی نمی كنند و هیچ ارگان و اداره ای هم نیست تا مشكلات فارغ التحصیلان این رشته را حل كنند و اكثر كسانی كه سركار هم هستند از حقوق دریافتی كه بعضا از حقوق یك كارگر هم كمتر است ناراضی اند دفاع كنند.

برای رونق بخشیدن به رشته نساجی به نظر من ابتدا باید ایجاد انگیزه در كارفرمایان بشود و زمانی كه احساس نیاز شد با بورسیه كردن دانشجو در رشته ای كه شركت نیاز دارد آن را پرورش دهند دانشگاه نیز باید یك بروز رسانی در دروس داشته باشد و با تكنولوژی روز دنیا در صنایع نساجی همگام باشد.

یك مسئله كه به نظر من باید در دانشگاه ها در رشته نساجی انجام شود گرایش های صنعت نساجی را بیشتر و تخصصی تر نمایند و مثلا نساجی گرایش ریسندگی، گرایش بافندگی فرش ماشینی، گرایش بافندگی پارچه و … تا دانشجو در زمینه ای كه علاقمند هست كسب علم نماید و در صنعت نیاز وكارآیی بیشتری خواهد داشت نكته بعدی اینكه باید دروس علمی با عملی تواما باشد و كارآموزی ها به طور جدی پیگیری شود و اینطور نباشد كه زمانی كه دانشجو وارد یك شركت و سالن تولید میشود با یك صحنه جدیدی روبرو شود كه حتی نام دستگاهها را هم بعضا نمی دانند.

دروسی مانند بازرگانی فروش و دیجیتال ماركتینگ و P.L.C و مدیریت و … دروسی كه در حال حاضر جز لاینفك صنعت نساجی است در رشته نساجی آورده شود.

در اینجا جا دارد از اساتید خودم در رشته نساجی كه در زمان خود واقعا سعی داشتند كه دانشجو را با صنعت آشنا كنند تا بعد از فارغ التحصیلی بتوانند راحت تر وارد چرخه تولید بشوند تشكری داشته باشم : جناب آقای دكترشیخ زاده ، دكتر دیاری ، دكتر جهانگیر ، دكتر اخباری و … كلیه اساتید دانشگاه آزاد كاشان.

دستیابی به نخ فرش با خواص عالی توسط ماشین‌های MEERA

به نظر شما سرمایه گذاری های آینده در صنعت فرش ماشینی باید چه سمت و سویی داشته باشد و در چه بخش هایی انجام شود تا سود ده باشد؟

در خصــوص اهمیــت فــرش ماشــینی بایــد گفــت، نتیجــه تحقیقــات انجــام شــده حکایــت از آن دارد کــه در عصــر حاضــر، صنعــت فــــرش ماشــــینی در جهـــان از اقبـال خوبـــی برخـوردار اســـت رشد بازار فرش اروپا و گرایشهای آن براســاس گــزارش جدیــد پایــگاه Grand View Research ، پیـش بینـی میشـود کـه رشـد بـازار فــرش اروپــا تــا ســال ۲۰۲۵ بــه ۶۴ میلیــارد دلار برســد.

در همیــن رابطــه بایــد اشــاره کــرد، فنــاوری، بــه ســـرعت، رو بـه رشـــد و بـازاری بـا رقابـت فشـرده بـــه مشـــتریان حـــق انتخـــاب بیشتـــر میدهــد. امـــروزه، در نظـــر گرفتـــن نیـــاز مصرف کننــده و انتقـــال مفاهیـــم از طریـــق طراحـــی محصولاتـی کــــه بــــا مصــرف کننــــدگان ارتبــــاط عمیــق و احساســــی برقــرار میکننــد، بــــه انــــدازه عملکــرد اصلـــی محصـول اهمیـــت دارد.

باتوجه به این موارد باید به سویی قدم برداشت كه مشتری ما آنرا میطلبد در دنیای امروز حرف اول را بازاریابی میزند سیستم های كسب و كار قدیمی كه ابتدا فرش را با سلیقه خودشان میبافتند و بعد دنبال مشتری می گشتند و همیشه میخواستند سلیقه خودشان را به مشتری تحمیل كنند جایگاهی ندارد.

با گذشت زمان رقابت بین تولید كنندگان هر روز كم و كمتر میشود و شركتهای موفق اند كه بازار هدف مشخصی را دنبال می كنند و ابتدا با بازاریابی دقیق و حرفه ای از درخواست مشتری اطلاعات كامل داشته باشند كه در بازار داخلی و خارجی مصرف كنندگان دنبال چه فرش و نقشه ای هستند و همان را تولید كنند دیگر فرشها با كیفیت پایین و نقشه های قدیمی در بازار جایگاهی ندارد حتی كشورهای مثل عراق و افغانستان هم طالب آنها نیستند.

نكته مهم دیگر این است كه خیلی از شركتها دنبال افزایش شانه ماشین آلات بافندگی فرش هستند كه تا ۱۷۰۰ شانه آن هم راه اندازی و تولید شده و به این نكته كه نخ های آنها از كجا تهیه بشوند نیستند اگر زمانی ما نتوانیم نخ های ظریف كه در حال حاضر بیشتر وارداتی هستند را تهیه كنیم به مشكل بزرگی خواهیم خورد و خیلی از شركتهای ریسندگی توانایی تولید نخ خیلی ظریف را ندارند و سرمایه گذاری در ریسندگی با تكنولوژی بالا به نظر من قابل توجیه میباشد و همچنین كارخانه جاتی كه مواد اولیه شركت های ریسندگی را تامین كنند از مواردی است كه برای سرمایه گذاری قابل تامل است.

یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران ؛ موفقیتی فراتر از انتظارات
                                                                              نخ فرش درالون آلمان

یك نخ فرش خوب چه خاصیتی باید داشته باشد؟

از مهمتریــن ویژگــی هــای نــخ هــای مناســب بــرای تولیــد یــک فــرش بــا کیفیــت مــی تــوان بــه مــوارد ذیــل اشــاره نمــود. اســتفاده از الیــاف یــا تــاو و مــواد اولیــه بــا کیفیــت تاثیــر بســزائی در کیفیــت نــخ مــورد مصــرف در فـرش ماشینی دارد، ظرافت الیاف مصرفی با نمره نخ تولیدی رابطه مستقیم دارد هر چه نمره نخ بالاتر میشود باید از الیاف با ظرافت پایین تری استفاده كرد.

همچنین هرچه تراكم و شانه فرش بالاتر میرود باید از نخ با نمره (متریك) بالاتر(نازك تر) استفاده كرد از خواص مهم نخ در فرش ماشینی خاصیت برگشت پذیری آن است كه الیاف اكریلیك و پشم بیشترین خاصیت برگشت پذیری را دارند.

دوم اینكه نخ مورد مصرف باید از نظر نقاط نازك و ضخیم یكنواخت و دارای استجكام بالا و استاندارد باشد و هرچه cv% نمره و یكنواختی نخ ، پایین تر باشد كیفیت نخ بهتر خواهد بود. سوما پرز نخ مصرفی باید در حد پایین باشد پرز زیاد هم در موقع بافندگی باعث كاهش راندمان تولید شده و هم بعد از تولید باعث افت كیفیت فرش و در نتیجه نارضایتی مصرف كننده میشود.

از نظر شید رنگ كاملا یكنواخت باشد و دورنگی در آن نباشد. دارای T.P.M استاندارد باشد كه میزان تاب با پارامتر نمره آن تغییر میكند و اصطلاحا در نخ پاملخی ایجاد نكند. افكت ظاهری خوبی داشته باشد كه این خاصیت را با هیت ست كردن در نخ بوجود می آید كه اصطلاحات مغز نخ بصورت دانه اناری میشود.

                                                                  گورستان-ماشین-آلات-نساجی-گیلان

آیا نساجی واقعا یك صنعت ورشكسته است؟ چرا عده ای اصرا دارند صنعت را ورشكسته جلوه دهند؟

صنعت نساجی یكی از قدیمی ترین و مهم ترین صنایع جهان است كه به دلیل اشتغال زایی بالا و نقش صنعتی و اقتصادی فوق العاده ، مورد توجه اغلب كشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد در ایران نیز صنعت نساجی دیرینه كهن دارد كه هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی در این صنعت سرمایه گذاری كرده است.

ورشكستگی بعضی از صنایع نساجی مربوط به مقطعی است كه در دهه ۷۰ ارز تك نرخی شد و این مسئله باعث آسیب به واحدهایی شد كه دولتی بودند و از رانت ارز چند نرخی استفاده می كردند این امر در آن دوران باعث تعطیلی بعضی از كارخانجات نساجی دولتی شد.

در دهه ۸۰ قانونی تحت عنوان بازسازی و نوسازی صنایع تصویب شدكه طبق آن كارخانجات میتوانستند با حفظ اشتغال و تولیدشان میتوانستند زمین های كارخانه شان كه اغلب در بافت شهری قرار گرفته بود و ارزش بالایی پیدا كرده بود را بفروشند و در شهرك های صنعتی مشغول فعالیت شوند یا اینكه به بخش خصوصی واگذار كنند كه متاسفانه این قانون بدون نظارت اجرا شد و اكثر كارخانجات كه داخل بافت شهری قرار گرفته بود یا به بخش خصوصی واگذار شد كه در نهایت منجر به بسته شدن شركت و فروخته شدن زمین های آن گردید بدون اینكه شركتی در جای دیگر تاسیس گردد.

بطور مثل كارخانجات مخمل و ابریشم و ریسندگی و كارخانه راوند در كاشان كه تبعات عدم نظارت بر چنین قوانینی همچنان ادامه دارد. نكته بعد واردات بی رویه در بعضی از محصولات نساجی مانند پارچه و پوشاك و ورود با مجوز یا قاچاق آن باعث شد بعضی از شركتها نتوانند با چنین بازاری رقابت كنند و باعث بسته شدن كارگاهها شد بسته شدن چند شركت و بیكاری كارگران آن باعث شد كه در ذهن مردم صنعت نساجی یك صنعت ورشكسته نقش ببندد ولی ما در دهه اخیر شاهد رشد این صنعت و افزایش روز افزون واردات ماشین آلات نساجی در ایران هستم خصوصا در صنایع فرش كه شركتها همچنان در حال توسعه و راه اندازی پروژه های جدید هستند.

صادرات 100 میلیون دلاری فرش ماشینی آران و بیدگل

آیا میزان كم صادرات فرش ماشینی تنها با موضوع تحریم ها مرتبط است؟ یا محصولات ما برای بازارهای جهانی به خصوص از نظر قیمت و طرح مناسب نیست؟

یكی از مهمترین مباحث اقتصاد ایران بحث صادرات غیر نفتی و نقش آن در رونق اقتصادی و رفاه مردم بوده است و با توجه به تحریم های اقتصادی و بانكی اعمال شده علیه ایران مشكلات عدیده ای را در زمینه مبادلات تجاری هم در بخش واردات و هم در بخش صادرات بوجود آورده است و صادر كنندگان را با چالش ها و مشكلات فراوانی مواجه كرده و از طرفی با توجه به افزایش نرخ ارز و كاهش ارزش پول ملی در چند ماه اخیر و با عنایت به اینكه ظرفیت ها تولیدی ، خصوصا فرش ماشینی رقابت پذیر شده میتوان گفت با وجود همه موانع و مشكلات ، صادرات فرش سود آور شده است.

در چند دهه اخیر هم از لحاظ تكنولو‍ژی و هم در زمینه خلاقیت و طراحی های خلاقانه پیشرفت های بسیاری در فرش ماشینی داشته ایم و با بازاریابی حرفه ای كه صورت گرفته، تولیدكنندگان توانسته اند فرش های با سلایق مختلف برای كشورهای هدف تولید كنند و صادرات خوبی هم داشته باشند ولی بخاطر تحریم ها و مشكلات انتقال ارز صادر كنندگان فرش نتوانستند به بازار هدفشان برسند و كشورهای رقیب همچنان در زمینه گرفتن بازارهای اروپا گوی سبقت را از ما ربوده اند.

حتی صادرات ما به افغانستان هم با توجه به اوضاع نابسامان در كشور افغانستان نیز به مشكل برخورد كرده است. این حجم تولید فرش در ایران از میزان تقاضای داخلی فراتر هست و اگر مشكل صادرات حل نشود نه تنها بازارهای صادرات را از دست خواهیم داد بلكه به مرور تولیدكنندگان فرش با مشكلات زیادی مواجه خواهند شد كه امیدواریم مسئولین با تدابیری كه می اندیشند این مشكل به زودی حل شود.

ماشین آلات ریسندگی در کارخانه
                                                                       ماشین آلات ریسندگی در کارخانه

بخش ریسندگی نخ فرش در ایران را از نظر كیفیت و تكنولو‍ژی چطور ارزیابی می كنید؟

شركتهای ریسندگی نخ فرش ماشینی در ایران را میتوان به دو دسته عمده تقسیم كرد. شركتهای كه تقریبا در ۲۰ سال گذشته راه اندازی شده اند و دسته دوم شركتهای كه حدودا از ۱۰ سال گذشته به بعد راه اندازی شده اند.

در حال حاضر با افزایش تكنولوژی در ماشین آلات بافندگی فرش و افزایش تراكم و شانه در فرش نیازمند به نخ های با كیفیت و ظرافت بالا هستیم در گروه اول بدلیل قدیمی بودن ماشین آلات قادر به تولید نخ ظریف نیستند و قیمت تمام شده نخ آنها بدلیل فرسوده بودن ماشین آلات و انرژی بالای كه مصرف میكنند دیگر مقرون به صرفه نیستند كه تولیدی داشته باشند و باید ماشین آلات آنها بهینه سازی و به روزرسانی شود.

خوشبختانه گروه دوم شركتهای هستند كه با تكنولوژی روز دنیا همراه هستند و قابلیت تولید نخ های مورد نیاز در فرش ماشینی را دارند نخ های با نمره ۳۰متریك به بالا كه برای فرش ۱۰۰۰ شانه به بالا استفاده میشود.

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *