مجله تکنوتکس

آغاز ثبت‌نام بنگاه‌های فاقد بیمه برای وام کرونا

معاون اشتغال وزیر کار از ثبت‌نام بنگاه‌های فاقد بیمه برای دریافت تسهیلات کرونا در هفته جاری خبر داد و گفت: مطابق هماهنگی‌ها ثبت‌نام کسب و کارها و افراد متقاضی که بیمه نیستند، از این هفته و پرداخت تسهیلات به آنها از هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش مجله تکنوتکس به نقل از خبرگزاری تسنیم ، پیدایش ویروس کووید 19 و الزامات بهداشتی برای پیشگیری و جلوگیری از این بیماری و حفظ جان و مال مردم, پیامدهای ناخوشایندی از جمله رکود در حوزه اقتصادی به همراه داشت و فعالان حوزه کسب و کار را تحت فشار قرار داده است. کارگروه پیامدهای ناشی از ویروس کرونا برای حمایت از واحدهایی که آسیب بیشتری دیدند و برای حفظ اشتغال آنها تسهیلات کرونایی در نظر گرفت. بر اساس تصمیمات اولیه مقرر شد این تسهیلات توسط وزارت کار تا پایان خرداد سال جاری به بنگاه های مشمول پرداخت شود.

اما 5 شرط برای پرداخت تسهیلات به کارفرمایان وجود داشت. اول اینکه دارای لیست بیمه کارفرمایی یا خویش فرمایی باشند, دوم اینکه بنگاه ها درسال 98 فعال بوده و در سال 99 فعال باشند. سوم اینکه کارگران واحدهای مشمول از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند. چهارم اینکه نیروی کار خود را تعدیل نکرده باشند و پنجم اینکه بنگاه ها با نیروی کار خود قرارداد همراه با بیمه منعقد کرده باشند و نسبت به رعایت آن تا پایان سال متعهد بمانند.

علی رغم اینکه در شروط دریافت تسهیلات حفظ اشتغال موجود ذکر شده بود، برای تسهیل شرایط عیسی منصوری, معاون اشتغال وزیر کار در 19خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه از برداشته شدن شرط حفظ تمام نیروهای کار برای پرداخت تسهیلات کرونا خبر داد و گفت: متقاضیان وام و تسهیلات کرونا از روز شنبه 24 خرداد ماه باید به شعبی که در سامانه بیمه بیکاری اعلام کرده مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

حذف شرط حفظ تمام کارگران در بنگاهها

وی در خصوص حذف شرط حفظ تمام کارگران و نیروهای کار در یک بنگاه برای دریافت تسهیلات کرونا توضیح داد: از یک میلیون و 200 هزار بنگاهی که اطلاعات آنها را در اختیار داشتیم پیامک داریم و کارفرمایانی که تمایل داشتند و پیامک را دریافت کرده بودند در سامانه کارا ثبت نام کردند و در این دوره کرونا مشمول وام 12 درصدی می شوند.

منصوری ادامه داد: در ابتدا اصرار ما این بود که بنگاهها نیروی کار خود را حفظ کنند تا وام به آنها تعلق بگیرد ولی در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی با حداقل نیروی کار مشغول کار باشد به ازای تعداد نیروهای شاغل در بنگاه وام می گیرد؛ یعنی اگر کارفرمایی قبلاً 10 نفر کارکن داشت با توجه به وام 12 میلیون تومانی، 120 میلیون تومان وام دریافت می کند ولی اگر یک نفر را هم حفظ کرده باشد معادل آن یک نفر به او تسهیلات پرداخت می شود.

14 رسته و550 زیر رسته مشمول تسهیلات کرونا

معاون اشتغال وزیر کار خاطرنشان کرد: در حال حاضر با 14 رسته اصلی و 550 زیررسته مواجه هستیم که یک میلیون و 200 هزار بنگاه می‌شوند. وزارت کار رسته های اصلی را از ابتدا مورد مطالعه قرار داد تا به 10 رسته رسید و پس از تلفیق آنها با 14 رسته و حدود 550 زیر رسته مواجه شدیم که از شیوع ویروس کرونا شدیدا آسیب دیده اند و برخی از این رسته ها در حوزه گردشگری، مراکز اقامتی، رستورانها، اغذیه فروشی ها بودند، برخی آموزشگاههای رانندگی، آرایشگاهها و سالنهای زیبایی، مراکز تولید و فروش صنایع دستی، کیف و کفش، پوشاک، مراکز عرضه آجیل و خشکبار، باشگاهها و مجتمع های ورزشی و تفریحی و حمل و نقل مسافری برون شهری و بین شهری که در این 14 رسته می گنجیدند.

پرداخت 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات کرونا به کسب و کارها

اما اکنون عیسی منصوری درباره آخرین وضعیت این تسهیلات گفته است:پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در هفته‌های اخیر آغاز شده و تاکنون 40 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون اظهار داشت: تاکنون حدود900هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند و در حال حاضر نیز حدود 76 هزار پرونده در شعب بانک‌ها وجود دارد.

منصوری افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات کارفرما یا خویش فرما هستند و هر کدام از پرونده‌هایی که به شعب بانک‌ها ارسال شده تعداد زیادی اشتغال را دربرمی‌گیرد. ظرف چند روز اخیر 143 هزار پرونده از طریق سامانه کارا به بانک‌ها ارسال، 658 پرونده نیز تصویب شده و آماده انتقال به مرحله بعد است.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون گفت: با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات اخیراً شروع شده است و به تدریج رو به افزایش است پیش بینی می‌کنیم 380 هزار پرونده در آینده نزدیک به مرحله پرداخت برسد که حدود یک میلیون اشتغال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی درباره زمان پرداخت تسهیلات به رسته‌های مختلف به عنوان نمونه بخش حمل و نقل، گفت: فرآیند بررسی درخواست‌ها طولانی نیست و توقفی در کار نیست. سیستمی طراحی شده که افراد امضای طلایی ندارند به محض ثبت نام و وارد کردن اطلاعات در سامانه دستگاه‌های مختلف، سه روز فرصت دارند بررسی‌های لازم را انجام دهند و چنانچه نظرشان اعلام نشود سیستم به صورت اتوماتیک درخواست را به بانک اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: پس از ارسال پرونده به بانک، بلافاصله پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود که باید برای احراز هویت مراجعه و ضمانت تعیین شده را فراهم کند. تلاش کردیم اخذ ضمانت تسهیل شود برای نمونه رانندگان و خویش‌فرمایان می‌توانند سفته یا چک به بانک ارائه کنند و نیاز به ضامن نیست.بانک‌ها یک هفته فرصت دارند اقدامات لازم در خصوص احراز هویت و تکمیل پرونده را انجام دهند. ممکن است برخی از بانک‌ها با سامانه آشنا نباشند و نشستن پرونده در سامانه و درون سیستم بانکی زمان‌بر باشد.

شرایط بنگاه های بدون بیمه

معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون درباره پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای فاقد بیمه، گفت: طی مذاکراتی که با دستگاه‌ها و تشکل‌های مختلف داشتیم، خواستیم که اطلاعات افراد شاغل و بنگاه‌های فاقد بیمه را ارائه دهند و تا کنون نیز اطلاعات قابل توجهی ارائه شده است. مشکل ما این بود که اطلاعات صرفاً در حد کد ملی و داشتن یک جواز بود که این کافی نیست زیرا برای نمونه ممکن است فرد جواز فعالیت را دریافت کرده باشد اما در این زمینه فعال نباشد، بنابراین با پرداخت تسهیلات به آنها حق افراد دیگر تضییع شود.

منصوری بیان کرد: طی هماهنگی که با دستگاه‌ها داشتیم مقرر شد لیست افرادی که هویت آنها احراز شده و در حال حاضر فعال هستند ارائه شود. از این هفته ثبت نام کسب و کارها و افراد متقاضی که بیمه نیستند شروع می‌شود و پرداخت تسهیلات به آنها از هفته آینده شروع می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *